۱۳۹۰ خرداد ۱, یکشنبه

آزربایجان غربی - مجموعه تصاویر سایین قالا (شاهین دژ) - همراه با توضیحات

شهرستان سایین قالا (شاهین‌دژ) یکی از ۱۴ شهرستان استان آذربایجان غربی است که در قسمت جنوب شرقی این استان قرار دارد. مرکز این شهرستان شهر سایین قالا ( شاهین‌دژ) می‌باشد.
صنایع دستی شاهین دژ
شاهین دژ یا صائین دژ از قدیمی‌ترین و پرسابقه‌ترین شهرهای استان آذربایجان غربی است در این شهرستان و روستاهای اطراف آن در حدود ۱۰۰۰ خانوار و در هر خانوار حدود ۵ نفر به فعالیت در تولید صنایع دستی مشغولند علاوه بر این تعدادی کارگاه فرشبافی نیز در این شهرستان وجود دارد. عمده تولیدات شامل فرش٬ گلیم٬ جاجیم٬ و دست بافتهای پشمی است. در گذشته سفالگری نیز در منطقه رایج بوده که امروزه منسوخ شده‌است.
جاذبه‌های طبیعی شهرستان سایین قالا عبارت‌اند از: رودخانه جیغاتی (زرینه رود) ، دره هولاسو، دره قیزکورپو، دره قره قیه (قره قایا)، کوه قولای کئچه ن (جنوب غربی)، کوه قره داش (ضلع شرقی شهر)، دره آغاجاری (جاده تیکان ته په - تکاب)، دره زینالو، کوه پیر محمد ، دره گراو (جاده تکاب)، دشت شاهین‌دژ
شهر سایین قالا از نظر بافت جمعیتی شهری تماماً ترک نشیشن در طول تاریخ بوده ولی متسافان هبه سبب کوچانیدن گروههای کورد از عراق، ترکیه، سوریه و دیگر مناطق کورد نشین ایران به منطقه آزربایجان غربی با نقشه از قبل تعیین شده که بافت جمعتی شهرهای ترک نشین آزربایجان را تغییر دهند امروزه 20-30% شهر سایین قالا را کوردهای مهاجر تشکیل می دهند.
گروههای رادیکال و تروریست کورد که متاسفانه از نظر کثرت در منطقه بیشمارند (حزب کارگران کردستان- حزب حیات آزاد کردستان، حزب دمکرات کردستان و ... ) همه روزه بسیاری از مناطق ترک نشین آزربایجان غربی از اورمیه گرفته تا ماکو، خوی، سولدوز (نقده)، سایین قالا، تیکان ته په (تکاب)، خانا (پیرانشهر)، قوشاچاق (میان دوآب) و ....را جز کوردستان خیالی خود پنداشته و روزی نیست که نقشه، فیلم و بیانه ای در این مورد صادر نکنند.









هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر